Hvordan kan Chat Bot kan hjelpe din bedrift

Mario Vasquez
Mario VasquezContent Manager

Mario Vasquez   •   Februar 2018

Hva er Facebook Messenger Bots?

I april 2017 åpnet Facebook opp for at aktører kan bygge sine egne «chatbots» i Facebook Messenger, altså roboter som ved hjelp av kunstig intelligens kan snakke med deg og meg via sosiale medier-gigantens chatteprogram.

Hva ønsker du å bruke en Facebook Messenger Chat Bot til?

Mulighetene er mange, her er noen eksempler;

  • Markedsføring
  • Brukerundersøkelse
  • Informasjon
  • Påminnelse om f.eks Livesending/Webinar
  • Påmelding til nyhetsbrev
  • Kundeservice
  • Få flere konverteringer til din nettside

Hvilke fordeler kan Facebook Messenger Bots ha

  • Du har «noen» som jobber for deg.
  • Kunder som tar kontakt får kjapt svar på det de ønsker/lurer på.
  • Innsamling av data til bruk i f.eks Nyhetsbrev / markedsføring

Hvilke ulemper kan Facebook Messenger Bots ha

  • Ikke oppdatert informasjon
  • Botten trenger opplæring som tar tid og oppfølging

Hva bør du fokusere på innen du setter opp Facebook Messenger Bots

  • Implementer Facebook Messenger Bots i din publiseringsplan på sosiale medier.
  • Du bør ha en plan og en strategi på hva du ønsker med å bruke Facebook Messenger Bots.
  • Hvem skal ha ansvaret og hvilke oppgaver skal personen ha?
  • Hvilket innhold ønsker du å dele?
  • Når skal du sende meldinger til de som følger deg?
  • Hva ønsker du å oppnå med det du sender ut til de som abonnerer på din Bot? Er du ute etter en konvertering, påmelding, svar etc.
  • Hvem skal du sende ut meldinger til, du kan ha opprette ulike lister.

Hva skal du gjøre for å få interesse rundt din Bot?

Bruker du Facebook Messenger Bots i tide og utide, kan det oppleves masete og folk kan velge å avslutte å følge den og i verste fall få en dårlig opplevelse som snakkes om. Sørg for godt innhold og en god strategi så får du følgerne til å snakke om din Facebook Messenger Bots i positivt fortegn.

Ønsker du en sparringspartner eller rådgiver?

Ta kontakt for nærmere informasjon: hei@sensekommunikasjon.no eller ring oss på 91 55 54 77

2018-07-25T08:35:08+00:00