Hva slags Facebook-side skal du lage?

Mario Vasquez
Mario VasquezContent Manager

Mario Vasquez   •   Februar 2018

Det finnes mange grunner til at bedriften bør opprette en egen Facebook-side. Den viktigste er kanskje at Facebook er landets største nettsted, og at de fleste Facebook-brukere er inne flere ganger om dagen. En side på Facebook er en plass langs «motorveien» av nettbruk.

Hvorfor bør du være på sosiale medier?

1. Muligheten til å snakke med målgruppen din
Du kan stille spørsmål, lytte og engasjere. Det er enkelt å definere en målgruppe for ulike budskap og annonser.

2. Du setter kunden først
Kundeservice i sosiale medier er enkelt for både deg og kunden din. Dersom du gir et godt svar på en henvendelse som andre også kan se, gjør det at flere med samme problem også får raskt svar på sine spørsmål. Svar alltid på kommentarer og meldinger.

3. Mulighet til å nå mange
Facebook og Instagram er plattformer som gir deg god rekkevidde på dine poster og annonser, uten at det koster mye.

4. Det er i utgangspunktet gratis
Da var det vel ikke noe å lure på? Men selv om plattformen er gratis, er det avgjørende å utforme en god plan. Hvem skal publisere, lage publiseringsplan, og svare på henvendelser i kommentarer og meldinger?

Dessuten: Å lage en egen Facebook-side er gratis, og det er enkelt. Det er bare å gå på www.facebook.com/pages/create.php

Du kommer da til en side som gir deg seks valg:

… og det er ofte her problemet oppstår: Hva slags type Facebook-side skal du velge?

Det korte og konsise svaret på dette er som følger: Vær ærlig! Ikke prøv å lure systemet! Velg den typen side som best samsvarer med det du i virkeligheten skal lage en side for.

Faktum er at hvilken sidetype du velger vil legge en del føringer for hvilke muligheter du får med siden sin, så jo riktigere du velger, jo bedre tilpasset funksjonaltet får du. Her jobber hele Facebook-teamet for å tilrettelegge for deg, så lenge du velger riktig type side.

Her er alternativene:

Lokalt firma eller sted

Dette er valget om du har en fysisk butikk, en restaurant, en bensinstasjon eller annen virksomhet som drives på et fysisk sted, og der det fysiske stedet er viktig.

Velger du dette alternativet vil du også få mulighet til å legge inn åpningstider, veibeskrivelse, informasjon om parkering og lignende.

«Company, organization or institution»

Dette er det rette valget for de fleste selskaper. Som navnet sier er dette en side for en bedrift, organisasjon eller institusjon.

Dette er riktig for de selskaper som leverer varer eller tjenester utover sin faktiske, fysiske beliggenhet.

Varemerke eller produkt

Varemerke er valget når du ikke skal lage en side for selskapet ditt som helhet, men for en av de merkevarene dere forhandler.

For eksempel vil sjokoladefabrikken Freia velge «company» for sin side om selskapet som helhet, mens det vil være riktig å velge «Varemerke» for siden for Melkesjokolade eller Firkløver.

For et selskap der varemerke og selskap er ett, for eksempel Adidas eller Nike, vil det være mest naturlig å velge «varemerke» som kategori. Dette fordi det normalt er varemerket brukerne har et forhold til, heller enn bedriften som står bak.

Artist, band eller offentlig person

Dette er kjendis-kategorien. Dette velger du dersom du skal lage en fan-side for en artist eller en kjendis, og naturligvis dersom du selv er artisten/kjendisen det gjelder.

I denne kategorien finner man en del Facebook-sider som faktisk ikke verken trenger eller har en supplerende webside. Stadig flere musikere velger Facebook som plattform, i stedet for Myspace og i stedet for å ha en vanlig webside.

Underholdning

Denne kategorien er delvis overlappende med den forrige, men her vil du få undervalg som TV-serie, skoleidrettslag og konsert-turné. Radistoasjon og musikkinstrument er også undervalg i denne kategorien.

Velg denne kategorien dersom det siden handler om er rent underholdningspreget, og dersom det ikke handler om en artist/band eller kjendis som person/gruppe, men mer om det artistene produserer: et album, en film, en bok.

Også idrettslag, profesjonelle som amatører, faller i denne kategorien. (Selv om en enkelt idrettsstjerne mer hører hjemme sammen med artistene.)

«Cause or community»

Den siste kategorien, «cause or community», skal man være litt forsiktig med. Grunnen er at dersom en side i denne kategorien får over 10 000 likes vil den som har opprettet siden miste administrasjonsprivilegiene sine.

Dette er riktig kategori bare dersom du starter en side for en sak eller for et meningsfellesskap og du ønsker at siden skal kunne leve sitt eget liv uten at du som administrator skal ha spesielle rettigheter.

Enkelte velger også å opprette grupper heller enn å opprette sider i denne kategorien. Det kan i noen tilfeller være et alternativ, særlig hvis man ønsker at hvem som helst skal kunne publisere inn i gruppen.

Hva slags side du velger henger jo nøye sammen med det konseptet du velger på Facebook. Du vil som tidligere nevnte kunne forandre sidekategorien senere, dersom du føler at du har valgt feil. Du vil imidlertid ikke kunne endre navnet, så konseptet ditt bør uansett være gjennomtenkt før du oppretter siden.

LYST TIL Å LÆRE MER OM SOSIALE MEDIERVI I SENSE KOMMINIKASJON KAN HOLDE KURS FOR DERE 🙂

Lykke til!

2018-02-23T09:05:00+00:00